Allmänt om extraljus
Om du åker på vägar med lite trafik och med långa raksträckor bör du välja ett extraljus som når långt. Däremot kan det vara viktigt att inte endast titta på hur långt ljuset når. Vår uppfattning är att du bör ha ett ljus med en bredd på omkring 30 meter för att ge gott om ljus i diket och skogen och som når runt 75–200 meter framför bilen. Vid goda förhållanden är reaktionstiden plus bromssträcka 70 meter från 100km/h och det tar cirka 3 sekunder att färdas 100 meter i samma hastighet. Utifrån denna uträkning bör ljusbilden vara bred och ha tillräckligt ljus i 6 sekunder framåt för att upptäcka vilt och andra hinder. Den bästa ljusbilden för detta är Combo Beam - den har linser för en relativt bred ljusbild men har samtidigt några linser som kastar ljuset längre. Det finns även en variant som kallas Spot, vilka kastar ljuset längre. Det är lockande att ha ett riktigt starkt extraljus, men tänk också på att ögonen vänjer sig i mörker. Om man har fantastiskt bra helljus och sedan bländar av så har ögonen vant sig vid det starka ljuset. Det innebär att du ser sämre med halvljuset då sikten blir begränsad. Lagom är faktiskt bäst.
ECE 112-MÄRKNING
När man ska köpa ett extraljus är det viktigt att det är märkt med ECE 112. Det är en Europastandard som definierar extraljus. Har inte ljuset denna märkning riskerar man böter och anmärkning vid besiktning.
VÄRDEN SOM ANVÄNDS FÖR ATT MÄTA LJUS
WATT
Ett värde som har använts till att mäta ljus sedan glödlampans tid. Watt berättar egentligen hur mycket lampan förbrukar men denna enhet missbrukas ofta då man skriver den teoretiska watten på LED-chipen. Ofta kör man inte ledarna på denna effekt då det blir för varmt. Det bästa är alltså att ha ett extraljus som har så låg watt som möjligt men samtidigt ger bästa möjliga ljus.
LUMEN
Ett bra sätt att mäta mängden ljus. Däremot är det mindre relevant på ett extraljus eftersom du då istället ska titta på vart ljuset styrs. En lampa kan ha tusentals lumen men inga linser, vilket gör att en lampa med bara några 100 lumen som har bra styrning på ljuset kan fungera mycket bättre än den med högre lumental.
LUX
Ett värde som beskriver hur starkt en lampa lyser på ett visst avstånd, vilket gör att det kan användas för att jämföra olika lampor med varandra. 1 lux används ofta för att visa hur långt en lampa når, men det är egentligen ett för lågt tal för att vi ska ha nytta av det. Det krävs cirka 10 lux för att identifiera ett djur eller en människa utan reflex. Många leverantörer brukar fuska med dessa tal (särskilt utländska aktörer) till exempel kan ett kit innehållande två extraljus specificeras med dubblerad räckvidd - det är inte sant! Många specificerar även räckvidden för 0,25 lux, vilket är helt irrelevant eftersom människan inte kan urskilja saker i det ljuset. Till exempel krävs det 1 lux för att kunna läsa en dagstidning och ca. 10 lux för att kunna se saker tydligt.
EXEMPEL
En lampa uppmätt till 1 Lux på hela 800 meters avstånd kan ha en väldigt smal ljusbild och då syns exempelvis inte rådjur som befinner sig i diket framför bilen. Medans en lampa med 1 Lux uppmätt på 480 meter normalt har en mycket bredare ljusbild vilket oftast är att föredra för att det ger bättre överblick framför fordonet.
KELVIN
Temperaturen/färgen på ljuset. En glödlampa som har värdet 3000K uppfattas som mer gult och kallas för varmvitt. Om värdet ligger på 6000K uppfattas ljuset som mer vitt och kallas därför kall-vitt. De flesta tillverkare av extraljus använder höga kelvintal då det kallare ljuset upplevs som starkare, men ju kallare ljuset är desto bättre reflekteras det av exempelvis vägskyltar. Genom att välja ett lite varmare ljus kan du som förare undvika att bli lika bländad.
VAD ÄR REFERENSTAL?
Referenstal är ett värde som finns på alla E-märkta helljus och extraljus. Enligt ECE-bestämmelser får det totala referenstalet på helljus och extraljus inte överstiga 100 på ett fordon, exempelvis om bilen har ett referenstal på 20 inskrivet i glaset på varje originalstrålkastare får det max eftermonteras extraljus som har en total på 60 i referenstal. Referenstalet finns tryckt i glaset på alla godkända lampor. Det är också ett bra indikationsvärde på hur mycket ljus det går att få från en lampa. Ju högre värde, desto mer ljus och starkare belysning. Värdet är en blandning av flera mätvärden till exempel styrka, räckvidd och räckvidd i förhållande till bredd. Därför är vissa lampor utrustade med två kablar där inkoppling med den ena kabeln uppfyller kraven medans den andra inte göra det, men lyser starkare.
OBS! Sverige har ett nationellt undantag för reglerna kring referenstal - det finns alltså inget referenstal som begränsar antalet extraljus på ditt fordon. Kravet på att all belysning ska vara E-märkt gäller dock. Utomlands finns begränsningar i referenstal och därför är det en bra idé att se till att extraljusen går att koppla ur om du har för högt referenstal och tänkt köra utanför Sverige.
SÅ vet du hur bra ett extraljus är
Det bästa är att titta på diagrammen för ljusbilden. Vi på Work System skickar dessutom alltid iväg våra extraljus på oberoende tester för att kvalitetssäkra vårt sortiment.
Vårt sortiment och exempel på monteringar
Modellanpassade kit
Frågar du oss är det absolut bästa för att säkerställa bra ljus och bibehålla bilens säkerhetsfunktioner våra modellanpassade kit. De placeras högt i grillen med snyggt designade fästen som dessutom gör monteringen enkel och snabb. Våra modellanpassade kit består oftast av två extraljus som är svagt vinklade bort från varandra för att skapa en förbättrad ljusbild även utanför själva vägbanan. Om det saknas modellanpassat kit för just din bil, hjälper våra säljare dig gärna att hitta en lösning. |
2x Siberia Intense Xperience 12"De integrerade dubbelradiga 12" ramperna är det ultimata valet för större bilmodeller där utrymme finns för kraftfull belysning. I Xperience-läge når de en räckvidd på hela 772 meter (1 lux) och genererar imponerande 16 113 lumen. Detta gör att de inte bara strålar långt utan även täcker vägkanterna med rejält ljus.Produkten är utrustad med positionsljus som endast installeras vid efterfrågan eftersom det kan vara otillåtet i trafiken. Lamporna kan användas i E-mode (EU-anpassat), men detta reducerar ljusets kraft. För en mer diskret lösning rekommenderas istället Explosion Slim eller Firefly som har likvärdig räckvidd i E-mode |
2x Siberia Outlaw UDX 8"De dubbelradiga 8" ramperna är anpassade för mindre bilmodeller och ger maximalt ljus där utrymmet är begränsat. Med en räckvidd på 593 meter (1 lux) och en ljusstyrka på 11 516 lumen i Xperience-läge kombinerar de lång räckvidd med brett ljus längs vägkanterna.Precis som 12"-modellen har denna positionsljus som standard, men det installeras endast vid specifik förfrågan. E-mode är tillgängligt, men kan begränsa ljusets potential. För en mer diskret installation är Explosion Slim eller Firefly ett bättre val. |
2x Explosion Slim 280mmExplosion Slim är en enkelradig LED-ramp för dig som vill ha prisvärd extraljus utan att påverka bilens estetik. Den har EU-godkänd prestanda med en räckvidd på 448 meter (1 lux) och en kombinerad ljusbild som ger både en bredd och rimlig längd på ljuset. |
2x Firefly 10"Firefly 10" erbjuder en elegant design och pålitlig ljusstyrka för dig som vill kombinera funktion och stil. Denna E-godkända LED-ramp har en räckvidd på 510 meter (1 lux) och en ljusstyrka på 10 020 lumen. Positionsljus inkluderas men installeras endast om det efterfrågas, då det kan vara otillåtet i trafik. |
Bilmodell | Tillgängliga LED-Rampskit |
---|---|
Ford Custom 2024- | |
Ford Ranger 2023- Wildtrack | |
Mercedes Vito 2024- Limited grill | |
Renault Trafic 2022- | |
Mercedes Vito 2021-2023 OBS! Ej perforerad grill | |
Ford Courier 2024- | |
Toyota Hilux Invincible 2024- |
Integrerat extraljus i nummerskyltsfästet
Nuuk E-line DUO Led Bar
Artikelnummer: 930-SLD-NK-ELINE
Om du inte har några särskilda preferenser utan bara behöver ett bra ljus är extraljus integrerat i nummerskyltsfästet vår rekommendation. Det erbjuder en diskret och enkel montering utan att göra ytterligare åverkan på fordonet.
LED-Ramper
Vill du ha ett starkt helljus men även en enkel och slimmad lösning så är en LED-ramp lösningen för dig. På många bilmodeller är det även möjligt att göra ett infällt montage för att få ett mer tilltalande utseende. Vid en sådan installation krävs kunskap för att veta var och hur LED-rampen kan monteras, se även våra modellspecifika kit längre upp på sidan. Är du osäker ta gärna hjälp av våra säljare/tekniker.
Explosion MaxArtikelnummer: 930-EXP-52-M-C |
En dubbelradig ramp med combo beam, som ger både bra längd och bredd på ljuset. Mått L:520 H:58 B/D: 52 |
Explosion SlimArtikelnummer: 930-EXP-52-S-S |
En modern slimmad extraljusramp. Rampen har spot beam som ger bra kastlängd på ljuset. Mått L:520 H:40 B/D: 52 |
Siberia DRC 32Artikelnummer: 930-SBR-DRC-32 |
En dubbelradig LED-ramp i välvd form. Skapad av exklusiva materialval och innovativa funktioner. Ger en optimerad ljusbild med maximal bredd utan att tappa längd. Kommer med duo-positionsljus, välj mellan orange och vitt. Mått L:823 H: 89 B/D: 72 |
Siberia DRC 42Artikelnummer: 930-SBR-DRC-42 |
En dubbelradig LED-ramp i välvd form. Skapad av exklusiva materialval och innovativa funktioner. Ger en optimerad ljusbild med maximal bredd utan att tappa längd. Kommer med duo-positionsljus, välj mellan orange och vitt. Mått L:1078 H: 89 B/D: 72 |
Extraljus på takräcke (KOMMANDE NYHET)
Vi kommer snart även att erbjuda montage av extraljus på takräcke med hjälp av specifika monteringskit. OBS! Detta kräver att du har/köper våra Work Bar-takräcken till din bil.
RUNDA EXTRALJUS
Vill du ha riktigt mycket ljus är de stora runda extraljusen det bästa valet. Vid en sådan installation krävs kunskap för att veta var och hur dessa kan placeras på just din bil och i vissa fall är det tyvärr inte möjligt på grund av bilens sensorer. Är du osäker ta gärna hjälp av våra säljare/tekniker.
Explosion D22 ComboArtikelnummer: 930-EXP-D22-C-BL |
Ett större och runt extraljus med tilltalande design. Ljuset använder reflektorteknik och linsteknik för att få en bra ljusbild som både är lång och bred. Diameter: 220mm |
Explosion D18 ComboArtikelnummer: 930-EXP-D18-C-BL |
Ett mindre runt extraljus med väl tilltalande design. Ljuset har reflektorteknik och linsteknik för att få en fin ljusbild som både är lång och bred. Diameter: 180mm |
FOR9T Dragon Drive ExtraljusArtikelnummer: 930-F9T-DD |
FOR9T förenar funktionalitet och teknologi med unik design. Dragon Drive har vitt och orange positionsljus, en stor reflektor med hexagonmönster för hög synlighet och en elegant svart design. Med robust konstruktion och lång räckvidd är Dragon Drive det perfekta extraljuset för nattens äventyr. Diameter: 220mm |
PLACERING OCH INSTALLATION
Just nu är det populärt att placera extraljuset i den nedre grillen, vilket är stilrent men medför en nackdel. Om vägen är ojämn får du mycket skuggor och det kan bidra till lite åksjuka. Det är också så att ju högre en lampa är monterad desto längre når ljuset utan att hindras av ojämnheter i/på vägen. Våra modellanpassade fästen försöker vi placera så högt upp som möjligt på bilens front för att få optimalt ljus. Tänk också på att det i Sverige är förbjudet att montera något i bilens front som sticker upp mer än 30 mm över motorhuvens främre kant.
En annan populär placering är bilens tak vilket är att föredra när du åker på ojämn väg. Däremot kan ljuset lysa ner på motorhuven och i vissa fall instrumentbrädan, vilket resulterar i att du som förare riskerar att bli bländad. Därför rekommenderas det att lampan monteras minst 20 cm in på taket från vindrutans överkant mätt. Ett ljus på taket kan också vara jobbigt att ha tänt vid regn och snö eftersom ljuset reflekteras i regndropparna/snöflingorna och studsar tillbaka mot dig i en vinkel som blir mer störande. Tänk också på att denna typ av installation kan bidra till missljud p.g.a. fartvinden.
Vilken placering är bäst?
Det är upp till dig som förare att avgöra, men behagligast är att ha ljuset i samma höjd som originalljusen på bilen.
EXTRALJUS OCH MODERNA BILARS SENSORER
När du installerar ett extraljus är det viktigt att veta var bilens sensorer är placerade för att undvika att täcka för dem. Här nedan följer några exempel på sensorer som kan påverkas vid montage av extraljus.
Parkeringssensorer
Sensorerna brukar vara minst 4 st till antalet och monterade i stötfångaren. Dessa sänder ut mikrovågor upp till ca. 3 meter från fordonet som ”studsar” på föremål och sedan tillbaka till parkeringssensorn. Det gör att en dator/styrenhet i bilen kan beräkna hur långt det är till ett framförvarande objekt och kan på så sätt varna föraren med ljud och ibland även visuellt för att undvika en kollision.
Radar
Radarn sitter oftast placerad i grillens mitt bakom en skyddskåpa av plast (ibland till och med bakom bilens emblem). En radar använder samma teknik som en parkeringssensorn, men skickar iväg mikrovågor längre och kan därigenom ”upptäcka” andra fordon framför bilen. Informationen skickas sedan till en styrenhet som är kopplad till den adaptiva farthållaren och bilens automatiska nödbromssystem. Det gör att bilen, när farthållaren är aktiverad, kan hålla samma hastighet som framförvarande fordon och bromsa ner hastigheten vid behov. Den kan också automatiskt bromsa fordonet till stillastående om ett hinder har detekterats och föraren inte reagerar fort nog. Om en radar blockeras av ett extraljus resulterar det oftast i en varning och felkod i bilen. Du stänger också av en livräddande funktion som det är krav på att alla nya bilar som säljs inom EU ska vara utrusta med.
Kort sagt - säkerställ alltid att radarn inte blockeras. Work Systems modellanpassade fästen för extraljus är utvecklade för att inte störa radarn.
Kamera
Kameran används till en rad olika saker men en av dess viktigaste uppgift är detektera fotgängare och cykeltrafikanter som är på väg att kollidera med fordonet och nödbromsa bilen om föraren inte reagerar snabbt nog. Kameran sitter oftast placerad ovanför innerbackspegeln på vindrutans insida och är därför svår att råka blockera med ett extraljus. Det kan dock vara bra att känna till om du tänker montera lampor längst fram på bilens tak eftersom de då inte bör sticka ner framför vindrutan.
Parkeringskamera
En parkeringskamera kan sitta i grillen och har till uppgift att hjälpa föraren att se eventuella hinder framför bilen vid parkering. Täcker du för den med ett extraljus kommer du som förare inte ha någon nytta av detta effektiva hjälpmedel.
Sensorer tillsammans med STÖRRE runda extraljus
Det kan vara svårt att få till ett montage med större runda extraljus utan att påverka bilens sensorer. Är du osäker bör en säljare/tekniker få titta på bilen innan du beställer extraljus. Ett modellanpassat kit för infällt extraljus är ett säkert kort. Vill du ha så mycket ljus som möjligt och undvika att störa bilens säkerhetsfunktioner är som tidigare nämnt takmontage ett bra alternativ. Tänk dock på hur lamporna ska monteras på taket - vi rekommenderar att använda sig av takräcken.
VAD BEHÖVS FÖR ATT KOPPLA IN ETT EXTRALJUS PÅ EN MODERN BIL?
Det traditionella sättet är att med ett relä ta ström direkt från bilens batteri som sedan driver extraljusen. Reläet känner av strömmen (12 volt) som skickas till bilens original helljus och då aktiveras även extraljusen. I dag styrs många moderna bilars original strålkastare genom digitala signaler med hjälp av en styrenhet placerad i eller i direkt anslutning till strålkastaren. Dessa signaler har oftast en lägre spänning än 3 volt och skickas som väldigt snabba impulser (Can-Bus) vilket ett extraljusrelä inte kan detektera. Då behövs det en avkodare som kan läsa dessa signaler och ge extraljusreläet en fast 12 voltsspänning när helljuset är aktiverat. Denna avkodare brukar kallas Can-Bus interface, Can-Busläsare eller Can-Busrelä.
HUR VET JAG OM CAN-BUS KRÄVS?
En tumregel är att har bilen traditionella glödlampor (halogen) krävs ingen Can-Bus. Är bilen istället utrustad med Xenonlampor eller det numera vanligt förekommande LED-strålkastare behöver du i regel komplettera installationen med ett Can-Bus Interface utöver den vanliga relä-/kabelsatsen.
TRE OLIKA SÄTT ATT INSTALLERA EN CAN-BUS INTERFACE
Direkt på bilens Can-buskablarArtikelnummer: 930-CAN-4 |
Du kopplar en Can-Bus Interface direkt på bilens Can-Buskablar (Can High & Can Low) med exempelvis krymplimsskarvar. En sådan installation klarar alla skickliga montörer/tekniker att utföra, men det kan påverka garantin på bilens elsystem. Ett alternativ är att koppla in kablaget med hjälp av 3M strömtjuvar som har dubbla skärstift. På så sätt undviker du att klippa i bilens originalkablar och att bilens garantin påverkas. Denna produkt har ett lägre pris än våra andra alternativ, men kräver längre installationstid eftersom den måste sitta inne i kupén med kabeldragning ut till extraljusrelä i motorrummet. Det finns även versioner av Can-Bus Interface som kan hantera flera signaler såsom extraljus, tändningsström, backljus och parkeringsljus. Perfekt för större installationer där flera olika signaler behöver användas. |
InduktivavläsningArtikelnummer: 930-CANKEY |
Genom att montera en "ring" runt varje Can-Buskabel (Can High & Can Low) i motorutrymmet kan en skicklig montören/tekniker ta signalen direkt från strålkastarens Can-Buskablar och driva extraljuset utan traditionellt relä. Eftersom avläsningen sker induktivt görs ingen åverkan på kabeln eller dess hölje vilket resulterar i bibehållen garanti. Priset för denna produkt är något högre, men då får du en komplett produkt med allt du behöver. Dessutom går den lite snabbare att installera. |
Can-Bus XBB Dongle & Power unitArtikelnummer: 930-2314987 |
Dongeln monteras i bilens OBDII-uttag (On-Board Diagnostic II) som läser av bilens Can-Bussignaler och skickar via Bluetooth en trådlös signal till extraljusreläet som tänder extraljuset. Perfekt för den som inte har lika stor erfarenhet av bilelektronik som en rutinerad montör/tekniker. I vissa fall är det också en nödvändig lösning för att kunna tolka Can-Bussignalerna hos bilar där ljuset styrs av en helljusassistent (exempelvis Mercedes Vito). OBS! Tänk på att kontrollera så att OBDII-uttaget inte är upptaget av någon annan produkt exempelvis en elektronisk körjournal. Om flera enheter behöver tillgång till uttaget behövs det kompletteras med en OBD-förgreningsadapter (Y-splitter). Denna produkt är något dyrare men är då komplett och kan styra två funktioner såsom extraljus och backljus eller parkeringsljus. Du sparar installationstid eftersom du inte behöver hitta bilens Can-Buskablar eller dra kabel mellan sensor och extraljusrelä. För att allt ska fungera korrekt behöver montören/teknikern ladda ner en app för att programmera XBB-dongeln mot den specifika bilmodellen. Som tillval kan en trådlös Bluetooth-knapp monteras för att starta funktioner utan att bilens system är igång, exempelvis för att tända extraljus eller backljus när bilen är avstängd. |