Vad är en inverter?
I branschen används flera olika benämningar såsom Inverter, Converter eller samlingsnamnet omvandlare/omformare. Den här guiden handlar om att omvandla en lägre spänning 12V-likström (DC) till en högre spänning 230V med växelspänning (AC) och då är det korrekta namnet Inverter. När det handlar om det omvända dvs. högre spänning (AC) till lägre spänning (DC) är det korrekta namnet Converter.
Inverterns uppgift är att omvandla batteriets spänning från 12V likström (DC) till 230V växelström (AC) som används i vanliga vägguttag. I Work Systems standardsortiment hittar du noga utvalda 12V-invertrar som ger dig möjlighet att använda exempelvis elverktyg, batteriladdare, dator eller mikro.
Det finns också en produkttyp som kallas LPS och är en form av "allt-i-ett-lösning", men för att du ska förstå helheten kommer vi att gå igenom alla komponenter som behövs för en fungerande inverterlösning. Vi kommer även att gå igenom fördelar och nackdelar med LPS-lösningar.
Vilken storlek behöver jag på invertern?
En inverter kan ha många olika användningsområden så börja med att kontrollera vilken effekt som produkterna du vill driva kräver. Informationen du behöver finns vanligtvis angiven på själva produkten (se exempelbilder nedan).

Vill du köra flera saker samtidigt lägger du bara ihop deras effekt (Watt). Tänk på att invertern alltid bör vara lite högre dimensionerad än det värde du räknar fram. Dels för att produkternas märkdata inte alltid är 100%, men framför allt för att effekten vanligtvis anges enligt kontinuerlig effekt och inte startströmmen (peak/toppeffekt) som kan uppstå en kortare period vid uppstart. Startströmmen är ofta nästan dubbel så hög som den angivna siffran.
Produkter med motor, till exempel kompressorer och vinkelslipar, tendera att ha hög startström. Detsamma gäller för mikrovågsugnar och dammsugare. Vid uppstart drar exempelvis en 1000W mikrovågsugn det dubbla dvs. 2000W. En inverter har alltid ett visst utrymme för startström (peak/toppeffekt) och många modeller klarar en högre belastning under en kortare period (sekunder). Hos oss på Work System anger vi alltid den kontinuerliga effekten i produktnamnet och toppeffekten återfinns under inverterns specifikationer.
Hitta rätt inverter med vår kalkylator.Ren eller modifierad sinusvåg?
Det korta svaret är att ren sinusvåg är att föredra eftersom det fungerar till alla typer av elektroniska produkter. I våra vanliga vägguttag finns 230V-växelström med en frekvens på 50 Hz dvs. strömriktningen vänds 50 ggr/sekund. En inverter med modifierad sinus (även kallat fyrkantsvåg) omvandlar strömmen i flera steg till skillnad från en med sinusvåg som gör övergången betydligt mjukare (se illustrationen nedan).

Det finns elektronik som är känslig och behöver stabil strömförsörjning och därför inte fungerar eller kan ta skada av modifierad sinusvåg. Några exempel är laptops, batteriladdare och mätinstrument. Även strömeffektivitet och förbrukning kan påverkas negativt. I enklare system för exempelvis varmluftspistol, vattenkokare och liknande kan modifierad sinusvåg dock fungera bra.
Slutsatsen är enkel – inverter med ren sinusvåg är överlägset och för att göra det lätt att välja rätt säljer vi enbart den typen av inverter.
Finns det några krav på invertrar?
Invertrar och annan elektronisk utrustning ska alltid vara CE-märkta och uppfylla RoHS-direktivet. När de gäller installation i fordon krävs även att produkten är ECE R10-godkänd. Samtliga produkter i Work Systems-sortiment uppfyller dessa krav.
Kablage till inverter
För att säkerställa att invertern fungerar optimalt och förhindra överbelastning av kablaget är det viktigt att välja rätt kabeldimension. Väljer du ett av våra anpassade kabelkit kan du känna dig trygg i att installationen blir korrekt, såvida invertern har en effekt mellan 750–2500 W. Ska du istället plocka ihop ett eget kablage är det viktigt att räkna på kabelns längd i förhållande till den strömstyrka (Ampere) som förbrukas. Detta gör du enklast med hjälp av vår kabelkalkylator.
Avslutningsvis är det av yttersta vikt att korrekt säkring installeras max 20 cm från batteriet som driver invertern.
Hur länge kan jag använda invertern?
Här är det bättre att vända på frågan: ”Hur länge har du tänkt använda invertern?”. Utifrån önskad drifttid kan sedan batterilösningen dimensioneras. I vissa fall går det att klara sig på bilens originalbatteri, men oftast behövs ett eller flera extrabatterier för att säkra driften. Det gäller även att tänka på hur uppladdningen ska hanteras. Det är nämligen inte helt ovanligt att körsträckan blir för kort i förhållande till inverteranvändningen. Ett alternativ är att låta bilen vara i gång medan du kör invertern, men vi rekommenderar att du kompletterar med solceller på taket eller batteriladdare som kan kopplas in när bilen står stilla exempelvis mellan arbetspassen.
Oavsett storleken på ditt extrabatteri måste det hinna laddas fullt innan nästa användning. Precis som med en mobiltelefon räcker det inte att ladda i 10 minuter och sedan använda den hela dagen. Under körning kan batteriet laddas med en viss strömstyrka (Ampere), men detta är oftast inte tillräckligt för att driva en kraftig inverter under längre perioder. Det mest pålitliga sättet att säkerställa ett fulladdat batteri vid arbetsdagens början är att mellan arbetspassen regelbundet ansluta en batteriladdare. Solceller fungerar främst som underhållsladdning, vilket bidrar till att batterierna håller längre. Däremot tar det flera dagar i soligt väder att ladda upp ett batteri till full kapacitet.
Tänk också på att batteriets ålder och hälsa kan komma att påverka drifttiden. Även den maxspänning som biltillverkaren tillåter från bilens generator kan ha inverkan på laddning och drifttid.
Bilens elsystem och tillbehör
12V-laddningssystem (bränsledrivna bilar)
Det klassiska elsystemet i bränsledrivna bilar (diesel/bensin) är konstruerat så att en generatorn övervakar startbatteriets laddningsnivå och laddar det vid behov. Vid behov av ett extrabatteri för att driva extrautrustning kopplades traditionellt ett skiljerelä in mellan startbatteri och extrabatteri. Skiljereläets funktion var att sammankoppla startbatteriet och extrabatteriet när generatorn laddade, vilket alltid skedde när motorn var igång. När bilen var avstängd och extrabatteriet användes för att driva exempelvis en inverter och spänningen sjönk snabbt kände skiljereläet av detta och bröt förbindelsen mellan startbatteriet och extrabatteriet för att förhindra att startbatteriet tömdes och därmed riskerade att bilen inte kunde startas. När bilen sedan startades igen och kördes i minst en halvtimme kunde generatorn vanligtvis återgenerera den energi som förbrukats.
12V-laddningssystem (elbilar)
När det gäller elbilar fungerar laddningen av bilens 12V-batteri lite annorlunda. Startbatteriet på 12V är oftast mindre än i bränsledrivna bilar, vilket gör behovet av extrabatteri ännu större. Eftersom elbilar saknar en traditionell generator sker laddningen istället via en växelriktare, som tar ström från bilens högspänningsbatteri och omvandlar den till 12V. Denna växelriktare levererar sällan mer än cirka 20 Ampere och därför gäller det att ta tillvara på så mycket extraström som möjligt. Det gör det särskilt viktigt att utrusta just elbilar med DC/DC-laddare.
EURO6 och smarta generatorer
När miljöklassningen Euro 6 infördes 2014 innebar det att alla nya bränsledrivna bilar inom EU behövde minska sina avgasutsläpp, vilket bland annat uppnåddes genom ökad bränsleeffektivitet. Detta påverkade även bilens generator, som nu styrs av mjukvara för att ladda startbatteriet mer sparsamt och minska belastningen på motorn och därigenom spara bränsle. Dessutom programmerades generatorn att aldrig fulladda startbatteriet. Detta för att lämna utrymme i batteriet till regenerering av energi från motorbromsning, där rörelseenergin omvandlas till 12V likström och används för att ladda batteriet. Denna nya teknik kom att kallas "smart generator".
DC/DC-laddare
Införandet av smarta generatorer (Euro6) innebar att montering av ett extrabatteri med skiljerelä inte längre fungerade som tidigare, eftersom generatorn inte längre levererade tillräckligt med ström för att ladda både startbatteri och extrabatteri. Det är här vår DC/DC-laddare kommer in som en viktig ersättare för skiljereläet. Tekniken är avancerad, men förenklat fungerar den genom att sänka spänningen på startbatteriet för att ”lura” generatorn att det behövs mer laddning. Denna extra laddning omdirigeras sedan av DC/DC-laddaren till extrabatteriet, vilket gör att det laddas mer effektivt.
Smartpass
DC/DC-laddaren kan leverera maximalt 20 Ampere till extrabatteriet, medan bilens generator i vissa situationer – exempelvis efter en kallstart vid låg utetemperatur – kan generera över 100 Ampere under korta perioder. För att kunna utnyttja denna extra ström till extrabatteriet krävs en Smartpass-enhet, som kan släppa igenom upp till 120 Ampere. Detta möjliggör en mer effektiv användning av generatorns överskottsenergi och förbättrar laddningskapaciteten.
Kompletterande utrustning för invertersystem
Batterivakt

Vi rekommenderar att lägga till en batterivakt (art.nr 928-BV100A) på invertrar upp till 500W för att förhindra att batteriet laddas ur om invertern skulle glömmas påslagen. Våra större invertrar är utrustade med en inbyggd och omprogrammerbar lågspänningsvakt/batterivakt, vilket ger ett liknande skydd.
Elkabelvinda

Om du vill använda en 230V-enhet, såsom en vinkelslip, i eller utanför bilen behöver du en flexibel strömförsörjning. För att möjliggöra detta kan en elkabelvinda (art.nr 936-L800-DIA150) vara en praktisk lösning. Den ger dig extra räckvidd och gör det enklare att arbeta smidigt utan att begränsas av bilens placering.
Elcentral med jordfelsbrytare

Elsäkerhet är viktigt för att skydda både användaren och utrustningen. Skulle du till exempel stå ute i regnet med en vinkelslip bör du ha en elcentral med jordfelsbrytare (art.nr 928-EC-230) som övervakar elsystemet och bryter strömmen om fel upptäcks.
anslutningssats för koppling till elnätet

Om du vill kunna driva exempelvis en liten värmefläkt eller en batteriladdare för elverktyg i bilen medan den står parkerad över natten, kan du ansluta 230V extern ström. Detta görs genom att koppla in en anslutningssats (art.nr 928-230-ANS1-IP44) som leder strömmen från ett yttre uttag till ett vägguttag inuti bilen.
Prioriteringsrelä

För att optimera strömförsörjningen kan ett prioriteringsrelä (art.nr 928-PR-01-16A) installeras. Detta relä känner av om 230V ska tas från bilens inverter (batterikraft) eller från en extern strömkälla (elnätet). Reläet prioriterar alltid inkommande 230V från extern källa, vilket hjälper till att spara på bilens batteri och säkerställer en mer effektiv energianvändning.
Defa plugin-system

För att enkelt och säkert koppla ihop dessa produkter erbjuder vi Defa Plugin-systemet, som inkluderar flera olika kabellängder, förgreningar och uttag att välja mellan. Systemet är utrustat med snabbkontakter, vilket gör det möjligt för våra tekniker att installera ett 230V-växelspänningssystem utan krav på behörighet som elektriker.
LPS

Vi erbjuder också en LPS (Lithium Power Supply) från Clayton som är en lite mer avancerad inverter med inbyggt litiumbatteri för självständig drift. Enheten kan styras via en fjärrpanel som placeras vid exempelvis förarplatsen. LPS:en är utrustad med en DC/DC-laddare (max 90A), vilket möjliggör laddning från fordonet under körning. Den har också en integrerad solcellsregulator (max 400 W) för anslutning av solpaneler på bilens tak. Enheten kan automatiskt prioritera inkommande 230V från elnätet med hjälp av exempelvis en anslutningssats (art.nr 928-230-ANS1-IP44). När den externa strömkällan är tillgänglig används den både för att ladda det inbyggda batteriet och för att leverera 230V till uttagen på enhetens fram- och baksida. Observera att uttaget på baksidan kräver stickkontaktsplug-in (art.nr 928-ST-1) och modifiering av montör. Utöver 230V-uttag erbjuder enheten även en 12V-utgång (max 180A) för att driva extrautrustning som exempelvis varningsljus och arbetsbelysning på fordonet. LPS:en har också en integrerad elcentral med jordfelsbrytare och automatsäkringar för säkrare drift.
Vi erbjuder i dag följande LPS:er (batteristorlek inom parentes):
Fördelar
LPS kompakta "allt-i-ett-format" gör att vikten blir lägre än för en traditionell uppsättning som inkluderar inverter och extrabatteri. Det inbyggda litiumbatteriet laddas också avsevärt snabbare än ett konventionellt bly-syrabatteri vid anslutning till elnätets 230V. Enhetens display ger en tydlig översikt av batteristatus, inklusive aktuell laddningsnivå och beräknad återstående drifttid – en funktion som saknas hos traditionella invertrar. Dessutom är installationen snabbare och enklare vilket minskar arbetstiden vid montering i fordon.
nackdelar
LPS har en högre inköpskostnad, och skulle enheten gå sönder behöver hela systemet bytas ut, till skillnad från traditionella lösningar där enskilda komponenter kan ersättas. En annan nackdel är att litiumtekniken är känslig för laddning i minusgrader, vilket gör den mindre optimal för användning i kalla klimat under vinterhalvåret.
När ska jag välja LPS?
Valet av LPS beror på dina behov. Om invertern används ofta och fordonet kan förvaras i varmgarage under laddning (vid minusgrader) kan det vara en bra lösning. Totalpriset för en LPS 2500 W blir ungefär detsamma som för en 2000 W-inverter med AGM-batteri, priorteringsrelä, jordfelsbrytare och 20 A-laddare. Jämför du däremot med en 2000 W-inverter som endast kompletteras med ett extrabatteri blir prislappen betydligt högre för en LPS.
Exempel på inverterlösning
Här nedan presenterar vi ett gäng utvalda exempel på lösningar och användningsområden.
LITEN
Här följer beskrivning och kopplingsschema för en enklare strömlösning utan extrabatteri, lämplig för exempelvis laddning av batterier till batteridrivna verktyg och maskiner.

Ingående delar
1. Startbatteri
2. Batterivakt
3. Inverter
4. Kabelsats till inverter 300-700 Watt
MEDIUM
Här följer beskrivning och kopplingsschema till en strömlösning anpassad för att driva till exempel en mikrovågsugn för uppvärmning av mat 1–2 gånger per dag.

Ingående delar
1. Startbatteri
2. CTEK Smartpass
3. CTEK DC/DC
4. Inverter 2000 Watt
5. Extrabatteri
5. Extrabatteri
6. Kabelkit för extrabatteri (4 m)
7. Kabelsats till inverter 750-2 500 Watt
STOR
Här följer beskrivning och kopplingsschema till en strömlösning för dig som har många
förbrukare och efterfrågar lång drifttid.
Under arbetsdagen får du tillgång till ström för exempelvis verktyg, kompressor eller
mikro. Medan du kör stödladdas batteriet. När arbetsdagen är slut ansluter du bilen
till ett vägguttag för att ladda batterierna. Samtidigt får du kontinuerlig ström i bilens
vägguttag som under natten kan driva exempelvis en värmefläkt för att skydda
dina frostkänsliga kemikalier eller ladda verktyg. Nästa dag är det bara att upprepa
proceduren.

Ingående delar
1. Startbatteri
2. CTEK Smartpass
3. CTEK DC/DC-laddare
4. Inverter 2000 Watt
5. Stickkontaktsplugin (för att få ut 230 V till plug-in kablarna från invertern)
6. DEFA Dubbelt plug-in uttag
7. DEFA Autoswitch (prioriteringsrelä)
8. DEFA Multicharger (batteriladdare)
9. DEFA Y-skarv (fördelar inkommande 230 V mellan batteriladdare och prioriteringsrelä)
10. DEFA Anslutningssats (för inkommande 230 V när fordonet kopplas in till externt vägguttag)
11. DEFA Pluginkabel 0,5 m
12. DEFA Pluginkabel 1 m
13. Extrabatteri
14. Kabelsats till inverter 750-2 500 Watt
15. Kabelkit för extrabatteri (4 m)
STÖRRE
Här följer en beskrivning och kopplingsschema för en strömlösning som passar dig med många förbrukare och behov av lång drifttid, där elsäkerheten prioriterats ytterligare genom att addera en elcentral med jordfelsbrytare. Under arbetsdagen har du tillgång till ström för exempelvis en kompressor, mikrovågsugn eller elverktyg, både i och utanför fordonet tack vare elvindan. Medan du kör stödladdas batteriet och när arbetsdagen är slut ansluter du bilen till ett vägguttag för att ladda batterierna. Samtidigt får du då kontinuerlig ström i fordonets eluttag, vilket gör det möjligt att under natten exempelvis driva en värmefläkt för att skydda frostkänsliga kemikalier eller ladda verktyg. Nästa dag är systemet redo att användas igen.
LPS-alternativ: Genom att ta bort elkabelvindan (18), Defa dubbelt plug-in uttag (6), stickkontakt plug-in (5) och plug-inkabel 3 meter (17) får du samma funktionalitet genom att istället använda en Clayton LPS 2500, där alla dessa komponenter är integrerade i en och samma enhet.

Ingående delar
1. Startbatteri
2. CTEK Smartpass
3. CTEK DC/DC-laddare
4. Inverter 2000 Watt
5. Stickkontaktsplugin (för att få ut 230 V till plug-in kablarna från invertern)
6. DEFA Dubbelt plug-in uttag
7. DEFA Autoswitch (prioriteringsrelä)
8. DEFA Multicharger (batteriladdare)
9. DEFA Y-skarv (fördelar inkommande 230 V mellan batteriladdare och prioriteringsrelä)
10. DEFA Anslutningssats (för inkommande 230 V när fordonet kopplas in till externt vägguttag)
11. DEFA Pluginkabel 0,5 m (2st)
12. DEFA pluginkabel 1 m
13. Extrabatteri
14. Kabelsats till inverter 750-2500 Watt
15. Kabelkit för extrabatteri (4 m)
16. DEFA elcentral (inbyggt jordfelsbrytare & 230V-uttag)
17. DEFA pluginkabel 3 m
18. Elkabelvinda 11 m
Kalkylator för rekommendation av inverter
I kalkylatorn nedan kan du ange ett antal parametrar för att få hjälp att hitta rätt inverter. Tänk på att det finns många aspekter som kan påverka invertern och dess funktion därför bör kalkyleringen endast ses som en indikation. Vid osäkerhet kontakta säljsupport.
Checklista för beställning av komplett inverterlösning
1. Välj inverter2. Kontrollera om extrabatteri behövs
3. Lägg till batterivakt vid behov. Extra viktigt om invertern kopplas direkt på bilens originalbatteri. Många invertrar har inbyggd avstängning, men den är oftast för lågt ställd (ca. 10,5V) och då räcker inte strömmen för att starta bilen. Väljer du en större inverter rekommenderas alltid ett extrabatteri.
4. Välj ett kabelkit avsett för invertern (kiten finns i olika längder)
5. Vid behov komplettera med en laddlösning såsom batteriladdare eller solceller
CHECKLISTA VID INSTALLATION AV INVERTER
Rätt kunskap och försiktighet är oerhört viktigt vid allt arbete med elektricitet. Work System rekommenderar alltid att du låter våra pålitliga och professionella tekniker utföra installationen. Hitta din närmsta serviceanläggning här.
2. Kontrollera vilken kabeldimension (kabelarea) som krävs - enklast är att använda kalkylatorn nedan.
3. Koppla inte på pluspolen till inverter förrän hela installationen är klar.
4. Montera säkring på pluskabeln max 20 cm från batteriet. Säkringen ska vara fast installerad och kabeln mellan den och batterier får inte hänga löst eller riskera att skadas.
5. Dra kablarna på ett säkert sätt mellan inverter och batteri dvs. inte löst hängande och skyddade från vassa kanter och slag. Minuskabeln ska ej jordas i chassit vid invertern utan vid batteriets direkta anslutning ej direkt på minuspol, då bilens batterishunt måste mäta förbrukningen.
6. Koppla skyddsjorden till bilens kaross för att förhindra att karossen blir strömförande i händelse av kontakt med en skadad 230V-kabel.
7. Montera dit säkringen.
8. Starta inverter utan förbrukare inkopplad.
9. Kontrollera att batterierna är fulladdade.
10. Testa invertern genom att koppla in förbrukare med maxeffekt och kör enligt beräknad drifttid.
Ja - Batterispänningen är för låg. Ladda batteriet
Kalkylator för kabeldimension
Resultat
Rekommenderad kabeldimension: 0 mm²
Viktigt att tänka på vid installation
För att säkerställa korrekt funktion är det avgörande att använda rätt kabelkit:
- 300–770W invertrar och 750–2500W invertrar kräver specifika kabelkit som måste installeras korrekt
- Kabeldragningen till invertern får inte överstiga 1,5 m från strömkällan (batteriet)
- Minuskabeln ska alltid kopplas direkt till batteriet och inte jordas i karossen
Vanliga orsaker till driftproblem
Kortare drifttid än förväntat
Om du upplever att inverterns drifttid är kortare än förväntat kan det bero på flera faktorer:
- Batteriet har inte fulladdats mellan användningstillfällena.
- Batteriet är i dåligt skick och har försämrad kapacitet.
- Produkten som anslutits förbrukar mer än förväntat eller att andra enheter som också drar ström är anslutna.
Invertern piper eller slår ifrån
Detta kan orsakas av:
- Den anslutna enheten drar mer effekt än specificerat, särskilt vid kortvariga effektökningar exempelvis startström.
- Invertern får inte tillräckligt med ström, vilket kan bero på spänningsfall i kablarna eller ett dåligt laddat batteri.
FELSÖKNING
När en inverter strular är det sällan själva invertern som är felet utan det vanligaste är ett dåligt batteri, dåliga kablar eller att anslutna produkter är för kraftfulla i förhållande till inverterns kapacitet. Nedan hittar du både enklare saker du kan testa själv och mer avancerade metoder som kan kräva vår hjälp.
invertern VISAR felkod
Försök hitta vad felkoden betyder. Om du inte hittar det - har setupen fungerat tidigare?
Starta bilen låt gå några minuter och starta om invertern. Fungerar det?
Ja - När bilen är igång får man ström från bilens generator. Därför är det med stor sannolikhet batterispänningen som är för låg eller också är batteriet dåligt. Gör följande:
1. Testa att fulladda batteriet.
2. Fungerar det fortfarande inte? Utför ett batteritest.
Nej - Koppla ur produkterna som är inkopplade till invertern och testa igen.
1. Fungerar invertern nu? Då är det med stor sannolikhet produkten som har för hög förbrukning eller också är batteriet dåligt.
2. Testa andra likvärdiga produkter med lägre förbrukning. Troligen är det inte invertern som är trasig utan tillbehörsprodukterna alternativt produkten som inkopplad. Börja med att att felsöka batteri och laddningen till det.
Det har aldrig fungerat med denna setupen
Invertern bara stänger av när man startar produkten
Starta bilen låt gå några minuter och starta om inverter. Fungerar det?
Ja - För dålig spänning i batteriet eller underdimensionerade kablar till invertern.
Nej - Produkten kan vara för kraftig för invertern dvs. det som står på produkten stämmer inte överens med den faktiska förbrukningen. Mät produktens förbrukning eller testa den på en annan inverter.
Invertern varnar och slår av efter en stund
Starta bilen låt gå några minuter och starta om inverter. Fungerar det?
Ja - Batterispänningen är för låg. Ladda batteriet
Nej - Låt invertern kyla ner sig och se om det hjälper. Om samma problem uppstår igen kontrollera att kylningen inte är blockerad.
Om felet inte kan avhjälpas kontrollera i specifikationerna hur länge invertern kan belastas.
Har det säkerställts att invetern har rätt spänning hela tiden och ändå inte lever upp till specifikationerna - reklamera produkten.
Inverten startar inte
Har du tillräcklig spänning (över 12,4V)?
Mät på inkommande plus/minusplint till invertern
Ja - Det finns över 12,4V fram till invertern, men den starta ändå inte - reklamera produkten.
Nej - Spänningen är svag (under 12,1V). Fungerar det om du startar bilen? Förmodligen är det för dålig laddning i bilen eller också är batteriet uttjänt
Spänning saknas - Problemet uppstår tidigare i kedjan. Gör följande:
1. Kontrollera säkring
2. Kontrollera om det finns batterivakt. Vad är spänningen vid denna? Om spänningen ligger nära batterivakten brytpunkt kan det vara den som bryter strömtillförseln
3. Testa invertern på ett annat fulladdat batteri med säkring emellan
3. Testa invertern på ett annat fulladdat batteri med säkring emellan
4. Om invertern fortfarande inte fungerar - reklamera och byt ut.