Vinkkejä ja ohjeita

Mikä lisävalo on paras?

Mikä lisävalo on paras?

Pimeinä aikoina lisävalo on tärkeä lisävaruste, joka voi jopa pelastaa henkiä. Mutta voi olla vaikea ymmärtää, mitä eroja eri lisävalojen välillä on ja mikä niistä sopii juuri omiin tarpeisiin. Haluamme auttaa sinua löytämään tarpeisiisi sopivan lisävalon. Kerromme eri asioista, joista voi olla hyötyä lisävalon ostamisessa. Mikä lisävalo on paras?

Valittaessa lisävaloja kuljetusautoon voi olla vaikea tietää, mikä lisävalo sopii parhaiten omiin tarpeisiin ja omaan autoon. Watti, luumen ja luksi ovat valon mittaukseen käytettäviä yksiköitä, mutta ne eivät suoraan sano tärkeintä asiaa eli sitä, saatko valoa juuri sinne missä sitä tarvitset. Ymmärtääksesi paremmin valokeilaa suosittelemme, että tutustut kuviin (ns. Isolux-kaavioihin), jotka näyttävät, mihin valo osuu.

Jos ajat vähän liikennöidyillä ja pitkillä suorilla osuuksilla, valitse lisävalo, jonka valokeila ulottuu pitkälle. Ei kuitenkaan kannata välttämättä miettiä vain sitä, miten pitkälle valo ulottuu. Meistä valokelan tulee olla noin 30 metriä leveä, jotta ojaan ja metsään saadaan riittävästi valoa, ja sen tulee ulottua noin 75–200 metrin päähän auton eteen. Hyvissä olosuhteissa reaktioaika ja jarrutusmatka ovat yhteensä 70 metriä 100 km/h:n nopeudesta. 100 metrin ajomatka samalla nopeudella kestää noin 3 sekuntia. Tämän laskelman perusteella valokeilan on oltava leveä ja valon riittävän kirkas 6 sekunnissa kuljettavan matkan valaisemiseksi, jotta riistaeläimet ja muut esteet ehtii havaita. Paras valokeila tähän on Combo Beam, jossa on suhteellisen leveän valokeilan muodostavia linssejä mutta samalla muutama linssi, jotka heittävät valoa pidemmälle. Saatavana on myös Spot-nimellä varustettu malli, joka heittää valon pidemmälle. Todella hyvä lisävalo on houkutteleva hankinta, mutta muista myös, että silmät tottuvat pimeään. Jos kaukovalot ovat erinomaiset ja ne sitten sammuttaa, silmät ovat tottuneet kirkkaaseen valoon ja lähivaloihin siirryttäessä näkökyky on aluksi rajoittunut. Kohtuus kaikessa on siis hyvä.

ECE 112

Lisävaloa ostettaessa on tärkeää, että siinä on ECE 112 -merkintä. Se on eurooppalainen standardi, joka määrittelee lisävalot. Jos valoissa ei ole tätä merkintää, niistä voi saada sakkoja ja niistä voidaan huomauttaa katsastuksessa.

Valon mittaukseen käytettävät yksiköt

Watti on yksikkö, jota on käytetty valon mittaukseen jo hehkulampun keksimisestä. Watti kertoo oikeastaan, kuinka paljon lamppu kuluttaa, mutta sitä käytetään usein LED-lampun teoreettisen wattiluvun ilmoittamiseen. Usein LED-valoja ei käytetä kyseisellä teholla, koska värilämpötila nousee silloin liian korkeaksi. Kannattaa siis käyttää lisävaloa, jonka wattiluku on mahdollisimman pieni mutta joka antaa mahdollisimman paljon valoa. 

Luumen on hyvä tapa mitata valon määrää. Se on kuitenkin suhteellisen epäolennaista lisävalojen kanssa, sillä niissä on tärkeämpää miettiä, mihin valo suunnataan. Valaisimessa voi olla tuhansia luumeneja, mutta ei linssejä. Siksi lamppu, jossa on vain muutama sata luumenia mutta joka suuntaa valon oikein, voi toimia paljon paremmin.

Luksi on yksikkö, joka kuvaa sitä, kuinka voimakkaasti lamppu valaisee tietyllä etäisyydellä. Sen ansiosta eri lamppuja voi vertailla toisiinsa. Yhtä luksia käytetään usein lampun kantaman osoittamiseen, mutta se on itse asiassa liian pieni arvo siihen tarkoitukseen. Eläimen tai heijastinta käyttämättömän ihmisen havaitseminen vaatii noin 10 luksia. 

Kelvin on yksikkö valon lämpötilalle. Hehkulamppu, jonka arvo on 3000 k, on lämpimän valkoinen. Jos arvo on 6000 k, se on kylmän valkoinen. Useimmat lisävalojen valmistajat käyttävät korkeita kelvinlukuja, sillä kylmempi valo koetaan voimakkaampana. Mutta mitä kylmempi valo, sitä enemmän heijastusta. Yksi esimerkki tästä ovat heijastukset liikennemerkeistä. Valitsemalla hieman lämpimämmän valon voit välttää häikäistymisen. 


WMikä on viiteluku? 

Yksinkertaisesti selitettynä viiteluku kertoo, kuinka pitkälle valonheitin valaisee. Mitä suurempi viiteluku, sitä pidemmälle valo säteilee. ECE-säännöstössä rajoitus on 50, joten joissakin lampuissa on kaksi kaapelia, joista toinen täyttää vaatimukset ja toinen ei. 

Sijoitus ja asennus

Juuri nyt on suosittua sijoittaa lisävalo alaritilään. Se on tyylikästä mutta siinä on myös haittapuolensa. Jos tie on epätasainen, syntyy paljon varjoja, mikä saattaa aiheuttaa matkapahoinvointia. Monet sijoittavat valon myös auton katolle, mikä on suositeltavaa ajettaessa epätasaisilla tienpinnoilla. Mutta valo voi tällöin osua konepeltiin, mikä voi häiritä kuljettajaa. Katolle asennettu valo saattaa olla hankala myös sateella ja lumisateessa. Mikä siis on paras sijoituspaikka? Voit itse valita sen, mutta mukavin valaistus saavutetaan auton alkuperäisten valojen kanssa samalla tasolla tai alkuperäisen valon ja silmien korkeuden välisellä alueella. Sijoittaminen silmien korkeudelle voi kuitenkin olla hankalaa. Lisävaloa asennettaessa on tärkeää tietää, missä auton anturit sijaitsevat ja tarvitaanko Canbus-lukijaa valon käynnistävän signaalin löytämiseksi. Se vaihtelee paitsi eri automallien myös eri varustelujen välillä. Me Work Systemillä autamme sinua löytämään oikeat varusteet. 
loader