Projektin tavoitteena oli oppia mahdollisimman paljon siitä, miten kalusteemme suoriutuvat yhdessä tavallisimmista onnettomuustyypeistä.
KATSO VIDEOMME TÖRMÄYSTESTIN ETENEMISESTÄ JA SIIHEN LIITTYVISTÄ POHDINNOISTA.
TURVALLISUUS YLEISESTI
Alalla edellytetään ainoastaan NS286-standardin mukaisia törmäystestejä. Niissä tarkastellaan törmäystä edestä kiinteään esteeseen 50 km/h:n nopeudella.
Turvallisuudesta puhuttaessa on helppo luulla, että kalusteiden pitää olla mahdollisimman tukevia. Monissa tapauksissa asia on kuitenkin aivan päinvastoin. Tavoitteenamme on, että kiinnikkeet pysyvät paikoillaan ja tuotteemme vääntyvät. Jos tuotteemme muuttavat muotoaan autoa repimättä tai rikkomatta, voimme vaimentaa törmäyksen voimia pidemmän aikaa. Tätä voidaan verrata auton muodonmuutosvyöhykkeisiin. Jos auto olisi täysin joustamaton, törmäyksestä tulisi paljon voimakkaampi ja G-voimat moninkertaistuisivat. Alla on kuva yhdestä törmäystestistämme, jossa näkyy, kuinka paljon voimaa siirtyi auton koriin.
Meillä on valmistajana suuri vastuu törmäysturvallisuudesta. Me tiedämme, että takaapäin sattuvat törmäykset ovat yleinen onnettomuustyyppi. Siksi kehitimme oman törmäystestin, jonka avulla voimme varmistaa, että kalusteemme pitävät asiakkaamme turvassa.
"Kalusteidemme ja auton korin on oltava symbioosissa."
ENNEN TÖRMÄYSTESTIÄ
Olemme tutkineet useiden asiakkaidemme autoja nähdäksemme, kuinka suuren kuorman kanssa he oikeastaan ajavat. Testissä kuorman paino oli 400 kg, mikä oli 100 % enemmän kuin punnitsemamme sähköasentaja-auton paino ja 50 % enemmän kuin saman kokoisen LVI-auton paino. Olemme tehneet projektin aikana yli 100 tuhoutumiseen johtavaa testiä kalustelaboratoriossamme. Keräsimme tietoa pelastuslaitoksilta, hinauspalveluilta, vakuutusyhtiöiltä ja myös omista onnettomuuskokemuksistamme, jotta saatoimme toteuttaa törmäystestin, joka vastaa mahdollisimman hyvin todellista törmäystä. Nopeus oli tärkeä tekijä, sillä useimmiten onnettomuuksia sattuu juuri näillä nopeuksilla. Halusimme saada aikaan törmäyksen, jossa muodonmuutos ja törmäysvoima olisivat riittävät. Testaamme myös uutta DIA-kulmaamme (Dynamic Impact Absorber), jolle on haettu patenttia ja jonka tehtävänä on vaimentaa törmäyksen voimaa.
TULOS
Törmäystestissä oli mukana täysin paikallaan oleva auto, johon on asennettu Work Systemin uusi kaksoislattia, ja liikkuva auto yli 400 kg kuormalla (lähes kolme kertaa enemmän kuin toimialan törmäystesteissä edellytetään) ja 60,2 km/h nopeudella. G-voimien huippu oli 26 G.
Kaksoislattia muuttaa muotoaan hallitusti autoon takaapäin törmättäessä ja varmistaa, että mikään osa ei pääse tunkeutumaan matkustamoon, vaikka törmäysvoima on yli 10 tonnia.
Liikkuvan auton kalusteet selviävät törmäyksestä hienosti ottamalla törmäyksen voiman vastaan ilman kiinnikkeiden irtoamista.